Jørn Carlsen

Et led i høkerkæden

Jørn Carlsen er født i 1923 og død 9. oktober 2010.

Lillian Carlsen er født i 1923 og død i 1987.

Da vi besøgte Jørn Carlsen i 2010 i hans hyggelige lejlighed i Lipkesgade 12 på 1. sal, var han 97 år gammel. Men han fortalte glad og gerne om sit liv og gerning. Jørn Carlsens døtre, Lise og Kirsten, var også til stede og kunne supplere med oplysninger fra deres opvækst, bl.a. som medhjælpere i faderens forretning.

Jørn Carlsen kom i mesterlære hos slagtermester Sofus Arrildsen i St. Kongensgade i København i 1935.

Læretiden var 4½ år. Inden han kom i lære, havde han været bydreng i forretningen. I 30èrne var det svært at få en læreplads, så da muligheden bød sig, sagde han ja og har aldrig fortrudt at han blev udlært slagter.

Efter endt læretid og værnepligt blev Jørn forlovet med Lillian. Og Jørn kom tilbage til sin gamle læreplads som mestersvend. De havde dog mod på at starte både familie og egen forretning, så den 15. maj 1953 åbnede de forretning i Classensgade 40 på Østerbro i København.

Jørn Carlsen gav 4000 kr. for forretningen. Vennerne spåede ham max. 3 måneder som selvstændig forretningsdrivende, men han blev der i 35 år.

Høkerforeningens daværende formand, Eigil Pedersen og fru Thyra, kom og ønskede til lykke med forretningen og samme dag tegnede Jørn Carlsen et medlemskab i Høkerforeningen. Dette medlemskab beholdt han livet ud og endte sine dage i Høkerforeningens Stiftelse.

Jørg Carlsen fortalte også om de svære tiden under Anden Verdenskrig, hvor der var vareknaphed. Vintrene var kolde og arbejdet i en slagterforretning var også koldt, så hans mor syede aviser ind i frakkens for, så han kunne holde varmen. Termotøj var et ukendt begreb på den tid.

Årene som selvstændig var gode og arbejdsomme. Lillian og Jørn Carlsen havde en god og solid forretning med en stabil kundekreds. Lillian stod for „mad ud af huset“.

Børnene, fire piger, hjalp med i forretningen i takt med at de voksede op. Der var opvask, rengøring, udbringning af varer og mad ud af huset.

I 1956 flyttede familien ind i en 200 m2 lejlighed på 4. sal i samme ejendom som forretningen. Huslejen var 124 kr. pr. md. Der var kakkelovne i hele lejligheden, så der skulle bæres brændsel op og aske ned hver dag. Dette var pigernes arbejde.

Det var lange arbejdsdage, men forretningen var familiens omdrejningspunkt og levebrød. Victor Borge er født i ejendommen Classensgade 40, København Ø og der er en mindeplade over ham på ejendommen, som nu er hotel.

Engang i 60’erne kom Victor Borge på besøg i Classensgade 40, han ville gerne gense ejendommen, hvor han var født. Han gik bl.a. med Jørn Carlsen ud i slagtehuset.

Ligeledes findes der stadigvæk fliser med slagtermotiver på ejendommen.

Lise fortalte om en morsom episode fra sin barndom, hvor hun med skolen havde været i Det Kongelige Teater og læreren havde vist eleverne statuen af Ludvig Holberg uden for teatret.

Lise svarer kvikt:

Ja, han leverer pølser til min fars forretning. Hvor kan man tro andet, når man er vant til Houlberg pølser.

I 1978 valgte Lillian og Jørn Carlsen at lukke forretningen. Da familien Carlsen forlod forretningen, forlod de også lejligheden på 4. sal og flyttede ind i Høkerforeninges Stiftelse i Lipkesgade og her boede Jørn Carlsen til sin død.

Jørn Carlsen foran sin butik i Classensgade, ca. 1954. Kilde: Høkerforeningens arkiv.

Jan Wybrandt

Viggo og Dagmar Wiinberg