Jan Wybrandt

Høkerforeningens formand 2017

I 1965 blev Jan Wybrandt valgt ind i Høkerforeningens bestyrelse. Og i 1999 blev han valgt til formand for foreningen efter Jørgen Albertsens død. Gennem de 52 år i bestyrelsen har han været et meget aktivt medlem.

Jan Wybrandt har gennemlevet detailhandlens op – og nedgangs tider. Set den ene høkerbutik efter den anden lukke pga. af konkurrence fra supermarkeder, men en ny tendens er på vej for de detailhandlere der overlevede butiksdøden i 70’erne og 80’erne nemlig, at kunderne igen gerne vil have kvalitetsvarer, personlig betjening, færdiglavede retter lige til at sætte på bordet. Høkeren i en ny udgave.

Jan Wybrandt overtog butikken på Farum Hovedgade 55 fra sine forældre Dirch og Elly i 1969. Privatfoto.

I de første mange år af Jan Wybrandts tid i bestyrelsen havde foreningen en forretningsfører på foreningens kontor i Lipkesgade, for der var mange, både faglige og administrative, opgaver at varetage. Der var kurser for medlemmerne og tilsyn med ejendommen. Der blev også organiseret ture til fagmesser og festlige sammenkomster. Nu varetages administrationen af ejendommen af en administrator samt 2 deltids ejendomsfunktionærer.

Kontortiden er onsdage mellem 17 og 19 hvor bestyrelsesmedlemmerne på skift har vagt. Her kan medlemmer og beboere komme og hilse på bestyrelsen.

Ejendommens beboere kan komme til at tale med et bestyrelsesmedlem om evt. fejl og mangler i lejligheden.

Fra 2007-2016 gennemgik ejendommen i Lipkesgade mange omfattende renoveringer, så nu fremstår ejendommen med nyt kontor/mødelo- 118 kale, tag, nye vinduer, nye køkkener og badeværelser, mm, som en smuk velholdt ejendom, der passer fint ind i Østerbro miljøet.

For denne renovering stod Jan Wybrandt og næstformand Finn Wiinberg samt enkelte bestyrelsesmedlemmer Allerede da Jan Wybrandt blev formand, var foreningen mere en filantropisk end en faglig forening. Og Høkerforeningen er kendt for sine store fester på de fineste steder i København. Den årlige sommerudflugt, som hvert år går til nye og spændende steder.

Sammen med bestyrelsen har Jan Wybrandt hvert eneste år været i stand til at finde på ny og spændende underholdning og i den rette høkerånd med god mad og drikke i festligt lag.

Jan Wybrandt er født den 29. oktober 1939. Den 1. september 1955 kom han i lære hos slagtermester Helge Rasmussen i Holte. En meget stor og velestimeret slagterforretning. I den store forretning var der mange ansatte: Mester, 2 sønner, viktualiedamer, pølsemager, 5 slagtersvende, 2 lærlinge, 1 kok, 1 kontordame og 1 chauffør til udbringning af bestilte varer.

Jan Wybrandt betjener en kunde i butikken i Farum ca. 1974. Privatfoto.

Alt kød og flæsk kom hjem fra torvet slagtet og delt i 1/1 og ½ dyr, det skulle deles og skæres ud til produktion og detailsalg i butikken. Alt var hjemmelavet og et stort køkken producerede lune retter m.m.

Det har været en god læreplads, for Jan Wybrandt er både en dygtig slagter og en dygtig kok, som aldrig siger nej til at lave mad til venner og bekendte.

Da læretiden endte i 1959 blev Jan Wybrandt ansat hos slagtermester E.V. Thrane i Nansensgade indtil militærtjenesten kaldte. Efter endt militærtjeneste blev Jan Wybrandt ansat som slagtersvend i sine forældres – Dirch Bacher og Elly Wybrandt – forretning i Farum.

Forældrene havde købt ejendommen i Farum med en viktualieforretning, det var en rigtig Høkerbutik med flæsk, røgvarer og hjemmelavet pålæg, gule ærter, sylte, finker samt to store tønder med spegesild. Den ene med saltede islandske spegesild og den anden med kryddersild fra P. Lykkeberg.

I 1964 blev Jan Wybrandt gift med Dorit Jytta Kristensen og ægteparret fik tre børn: Chrilles, Theis og Niel, som alle er medlemmer i Høkerforeningen i dag.

I 1969 Købte Jytta og Jan forældrenes forretning i Farum.

I 1974 etablerede ægteparret Spisehus i naboejendommen, et af Farums ældste huse. Det fik navnet „Tante Maren“.

Slagterforretningen og spisehuset blev begge solgt i 1978

I 1978 købte de forretning på hovedgaden i Birkerød, efter 28 år blev den solgt. Pension.

Jan Wybrandt har gennem sine erhvervsaktive år været en driftig mand både fagligt og organisatorisk. Et godt aktiv for Høkerforeningen gennem 52 år.

Jørn Carlsen foran sin butik i St. Kongensgade ca. 1954. Kilde: Høkerforeningens arkiv.

Axel Rasmussen

Jørn Carlsen