Henning Andersen

Et høkerportræt

Henning Andersen er født 6. oktober 1921 og død oktober 2013.

Henning og Inge Andersen i forretningen i Ryesgade. Kilde: Høkerforeningens arkiv.

Hans hustru Inge Andersen var datter af viktualiehandler Carl Rasmussen og frue, Ryesgade 58, Kbh. N. Carl Rasmussen var medlem af bestyrelsen ved 125 års jubilæet i 1942.

Da Inge og Henning Andersen blev gift i 1947, var Henning udlært typograf, men han kom i lære som pølsemager hos svigerfaren og her arbejdede Henning og Inge til de overtog forretningen i 1962. De solgte den i 1979. Inge har arbejdet i forretningen fra 1936 – 1979. Hun varetog forretningen i takt med at Henning blev mere og mere involveret med arbejdet i Høkerforeningen og INCO.

I 1956 blev Henning Andersen medlem af Høkerforeningen og senere formand for foreningen. Henning Andersen var formand for Høkerforeningen ved 150 års jubilæet i 1967. Dette jubilæum skulle fejres med maner og det blev det på Hotel D’Angleterre. Og her fortæller Henning Andersen:

“Med til denne fest var et beskedent høkerpar fra Christianshavn. De havde aldrig før været så fint et sted og var meget betaget af det hele, bortset fra menuen som bestod af oksemørbrad og bagte kartofler. Da konen så maden sagde hun: „Se lille far, her er så fint og så skal man selv pille kartoflerne.“ Og manden svarede: „Ja, kødet er heller ikke gennemstegt.“

Henning Andersen fortæller også gerne om den filantropiske og sociale del af Høkerforeningen:

„Foreningen holdt juletræsfester, revyer, fugleskydning, kegleturneringer, forårsfester og skovture. Der var altid stor opbakning til disse arrangementer“.

Henning Andersen fortsætter med at fortælle om starten på INCO:

“INCO Danmark blev stiftet i 1922 af en gruppe høkere, der ville sikre sig vareforsyninger til fornuftige priser ved at gå sammen i en fælles indkøbsforening. Forløberen for INCO var Høkernes Fællesindkøb. INCO stod oprindelig for Indkøbs Corporationen, men ifølge stifteren Ole Jensen, kaldet Gamle Ole, var oprindelsen, at det var der han tog hen, når han skulle på „indkøv“ – og det blev så til INCO …

Det viste sig at være en bæredygtig ide og foreningen voksede støt og roligt gennem årene. Foreningens formål var at indkøbe varer og opnå stordriftsfordele inden for de områder, der havde med kød at gøre.

I begyndelsen var der 4 medarbejdere. I dag er der over 300. For at kunne etablere en forretning eller en indkøbsforening behøver man kapital. Den Danske Bank var villig til at låne høkerne 125.000 kr. i startkapital, hvis de selv kunne skaffe den samme sum, og det gjorde bestyrelsen ved personligt at hæfte for lånet. Aktierne lød på 500 kr. og kursen var 105.

Høkerne har altid været forretningsfolk, så når man fik en bid brød på Tyren – restauranten i Kødbyen – raflede man ofte. Vandt man, skulle man købe en INCO-aktie. Disse aktier viste sig sidenhen at være en god investering.

Hen ad vejen kom bagerne, slagterne og fiskehandlerne med i indkøbsforeningen og i 1980 ændrede man vedtægterne, så også virksomheder fra restaurations – og cateringbranchen kunne blive medlemmer. Hvilket betød en betragtelig udvidelse af kundegruppen.

I takt med nye tiltag blev der også brug for mere plads, så INCO har nu næsten overtaget den gamle Flæskehal.

Henning Andersen fortalte også om en ung mand, der førte sig frem i selskabslivet og vennerne spurgte ham, hvordan han dog havde råd til det?

„Mine forældre var spækhøkere“, lød svaret.

Viktualieforretningen i Adelgade 53, hvor Henning Andersen blandt andet havde sit virke. Kilde: Høkerforeningens arkiv.

Viggo og Dagmar Wiinberg

Inge og Villy Berg